Jonas B

Alla inlägg den 12 april 2011

Av Jonas B - 12 april 2011 15:58

X6293901

Y1382301


Klev upp runt 1000 idag. Fixade frukost samtidigt som jag rev tältet. Strax efter 1100 började jag gå. Jag hade inte mer än hunnit genom Strömsnäsbruk när en vit bil tutar på mig bakifrån. Den svänger in till sidan och då slår det mig, det är ju en thunderbird, och mycket riktigt så kliver MC-gubben från igår ut från förarplatsen.vi pratar en bra stund och han berättar bl.a om alla fjällvandringar han gjort och om gångerna han vart uppe på Kebnekaise. Till sommaren ska han och hans fru åka med husvagn till Haparande, han är 75 år och älskar Nordkalotten. I övrigt händer det inte mycket idag. R1 har blivit större men fortfarande lite trafik. Det är en skön väg att gå på. Dock består den av kilometerlånga raksträckor. Vädret har vart perfekt idag med klarblå himmel och tempereturer upp mot 20 grader. Jag bävar för imorgon som ska ge regn och minusgrader på morgonen. Regnet ska forsätta hela dagen och temperaturen ska bli runt 7 grader. Men det är då.

GPSen visar 223,39 km.

Av Jonas B - 12 april 2011 15:41

X 6269640

Y 1371494


Hade klockan ställd på 0800 imorse. När den ringde och jag vaknade hörde jag att ungarna som kom med sin familj till vandrarhemmet igår förde ett jävla liv. Jag blev irriterad och somnade om. Jag tror jag vaknade igen vid 1000. Klev då upp och tittade ut genom fönstret och såg att det  vra en strålande dag även idag. Det gjorde att jag ville komma iväg så fort som möjligt. De första stegen för dagen togs runt 1100. Det var ganska passande att gå den sista bilen till Markaryd en söndag. Det går vanligtvis en del tung trafik på väg 117 men idag var det väldigt lugnt och behagligt.

När jag går förbi barnvagnsfabriken i Emmaljunga finns en termometer som visar 18 C.

Lite senare går jag förbi en skyllt som säger Kronobergs län. Det betyder alltså att jag klarat av skåne och jag höjer armarna i triumf. Framme i Markaryd möts jag av vårklädda glassätande människor, det är en härlig syn. Jag går rakt igenom samhället till en restaurang som ska ligga i utkanten. Väl framme ser jag att den öppnar 1600. Lite sur vänder jag om och går mot centrum igen. Vid en mack ser jag en motorcyklist svänga in. Jag tänker att dom brukar ha koll på småvägar så jag frågar honom vad det finns för möjligheter att ta sej till Jönköping och samtidigt hålla sej från E4an. Den mycket trevlige äldre herren visar på sina kartor vart den sk riksettan går. Han upplyser mej även om att jag går åt fel håll. Jag förklarar att jag är på väl tillbaka för att äta. Han säger att det finns en restaurang inte långt från macken men han vet inte om den är öppen. Han säger att han ska åka och kolla åt mej så jag slipper gå i onödan om det är stängt. Det var öppet. Det blev thailändskt med vacker utsikt över sjön. När jag sedan går vidare visar GPSen en lite annan väg än rakt på riksettan. Jag tänker att den hittat nån kortare småväg. Den leter mej upp för några branta backar för att sedan komma till Hualtet. Jättemysigt ställe i skogen. Där frågar jag en dam om jag kan fylla på vatten. Vi samtalar ett bra tag och jag får visa hus camelbaken fungerar. När jag ska vidare springer hon efter ett par päron hon tycker jag ska ha. Gulligt tycker jag. Jag kommer strax ut på riksettan och går snart under E4an. Inte mycket trefik en söndag iaf. Det är såhär långt en trevlig väg som följer Lagan. Det är nån typ av turistväg. Nu är jag nån km från strömsnäsbruk och jag har fått upp tältet 2 meter från en bäck som porlar med ett sövande ljud. Från min plats har den ca 100 m innan den förenar sig med lagan.

GPSen visar 195,31 km.

Av Jonas B - 12 april 2011 15:39

X 6247407

Y 1367392'


Idag har det inte hänt mycket. Vaknade runt 1130. Läste lite sedan sydde jag ihop dragkedjan på vagnen som hade gått sönder lite. Efter det tömte jag allting ur vagnen för att göra rent den samt se till att det var riktigt torrt. Kvällen såg ut precis som igår!

GPSen visar 165,23 km.

Av Jonas B - 12 april 2011 15:29

X 6247407

Y 1367392


Natten var väldigt blåsig. Faktiskt så blåsig att det var obehagligt att ligga i tält i skogen. Det fortsatte att blåsa även på förmiddagen. Efter ca 50 min kom jag till Bjärnum. Där passade jag på att besöka ICA för att handla lite. Bröd, marmelad, äpplen, nål, tråd och en japp.

Efter ytterliga 7 km kom jag till vittsjö. Efter 12 km kraftig motving som gjort att det kännts som att jag gått i uppförsbakce hela vägen ser jag en skylt som pekar mot STFs vandrarhem Wittsjöskog. Jag bestämmer mej för att spendera natten där. Dels så är det dags för en vilodag och dessutom vill jag inte ligga i skogen under de här stormarna. Jag får via telefon tag på Marie som säger att hon ska komma. Det gör hon och tack vare mitt medlemskap och att jag är ungdom vill hon ha 130 KR för en natt! Väldigt bra pris tycker jag. Efter jag fått in grejorna på rummer somnar jag nästan direkt på sängen, underbart! När jag vaknar kliver jag direkt in i duschen. Förmodligen den bäösta dusch jag tagit sen älvdalen vintern 07. Efter det blev det ner på byn för en pizza och en starköl. Tog god tid på mej för att inmundiga denna måltid och begav mej sedan hemmåt igen. Slökollade att tag på tv till ögonlocken blev så tunga att jag knappt orkade hålla dom uppe längre. Då fick det bli sängen och en skön natts sömn

GPSen visar 165,26 km.

Av Jonas B - 12 april 2011 15:20

X 6238732

Y 1369804


Även imorse regnade det när jag vaknade. Därför blev det sen uppgång idag också. Jag fick kontakt med kalle som i sin tur skulle kontakta farmor och farfar Persson för att berätta att jag skulle komma förbi. Efter 45 min var jag med hjälp av GPSen framme vid Granliden 8.  Till min besvikelse upptäcker jag att det inte är någon hemma. Jag bestämmer mej för att vänta 30 min och om ingen kommit inna dess så går jag. Det kom ingen. Det blev en sväng ner på stan för en kebabrulle istället. Under måltiden sitter jag och bläddrar i kartboken för att se vilken väg som blir bäst, NO mot Hästveda eller NV mot Markaryd. Jag blir inget klokare. Istället beger jag mej mot en mack för att få en lite mer överskådlig karta över sverige. Den första macken hade inget att erbjuda men den andra hade både karta och en gubbe som kom från jönköping. Han sa att det tveklöst var bäst att gå till Markaryd för att därifrån ta sikte på Jönköping. Då var det avgjort. Jag styrde stegen ut ur stan på väg 117. Den var fullt gångbar men hade ganska mycket trafik. Efter 5 km tittade jag på kartan och såg att det gick en mindre väg mer eller mindre parallelt med väg 117. Den fick det bli. Under dagen har det vart uppehåll men i gengäld har jag fått den där kalla vinden de varnade för igår. dock inte några 25m/s här iaf. Nu ligger jag i granskogen strax utanför Matteröd och är lite orolig för att en av granarna ska få för sej att falla över tältet inatt pga den kraftiga vinden.

GPSen visar 153,86 km

Av Jonas B - 12 april 2011 15:07

X 6223216

Y 1370492


Vaknade tidigt av väckarklockan även imorse.Hörde att det regnade och somnade om. Vaknade nästa gång strax innan 1100 och hörde att det då var uppehåll. Passade då på att snabbt ta mej upp, fixa frukost och riva tältet. Runt 1150 togs dagens första steg. Efter 50 min var det dags för batteribyte i GPSen och efter det fick den något tillfälligt spel och visade att jag rörde mej i en hastighet av 57 km/h och trippmätaren rullade iväg ca 11 km trots att jag satt på arslet, märkligt! Strax innan 1400 gick jag in i Sösdala. Jag tyckte det var lika bra att käka lunch där och GPSen guidade mej till en pizzeria. Öppettiderna var nåt i stil med:

Måndag: Stängt

Tisdag till Torsdag 1600-2200

Helgen bemödade jag mej inte ans att kolla. Enda stället jag sett det på tror jag. Istället styrde jag stegen till byns andra pizzeria som hör och häpna hade samma tider. Jag hejdade en man som kom åkande i bil för att fråga om det fanns nåt annat alternativ. Samtalet utvecklades från att han tipsade mej om stationen som serverade mat till vad jag pysslade med för att avslutas med att vi kom överens om att prostitution under ordnade former borde vara lagligt i sverige då även fula och handikappade vill ha sex. Intressant gubbe.

Jag gick till stationen för att se vad det hade att erbjuda. Det blev en kebabtallrik som jag åt i sällskap av en taxichaufför som hjälpte mej med lite vägar.

Annars hade dagen inte mycket att erbjuda förutom hög luftfuktighet och regnet hängande i luften. Det kom först nu på kvällen efter att jag fått upp tältet. Imorgon varnar SMHI för storm i södra landet med vidar  upp till 25m/s. Inte kul.

140,45 km -11 km = 129,45 km

Av Jonas B - 12 april 2011 14:56

X 6204978

Y1369027


Vaknade tidigare idag och hade även en bättre sömn inatt men det var kallt.

Vaknade första gången av telefonen 0600. Bestämde mej för att det var lite för tidigt och somnade om. Nästa gång var runt 0800 och då hörde jag hur regnet smattrade mot tältet. Idag fick det bli den där vilodagen. Tredje gången jag vaknade avr runt 1100. Den här gången var det en reporter från skånska dagbladet. Han hade blivit tipsad om mej av en före detta kollega som jag träffade på pizzerian i Veberöd. Eventuellt ville de göra en intervju. Vi får se hur det blir med den saken.

När vi lagt på hörde jag att det slutat regna. Jag bestämde mej då för att gå några km iaf. Så jag kastade i mej några mackor, rev tältet och begav mej av runt 12-snåret. Strax innan 1300 knallade jag in i Hörby. Där sprang jag på nån typ av låssmedsbutik och bestämde mej då för att köpa det där cykellåset jag funderat på. Det är bra att ha för att kunna låsa fast vagnen när man ska handla och så. Köpte samtidigt ett litet hänglås för att kunna låsa ihop dragkedjorna med. Grabben gac mej en vägbeskrivning till en cykelaffär dit jag begav mej för att löpa en pump och en ny slang. Bara ifall att eller kanske när det blir punka. Efter det blev det en 150 grams hamburgertallrik. Stärkt av denna beger jag mej ut ur hörby mot Sösdala. I S Rörum när jag gått mina 20 km för dagen knackar jag på ett hus för att be om vatten. Det unga paret blir nyfikna och bjuder in mej på kaffe. Det visar sej att de har bekanta från Lindesberg, Efter ytterligare lite frågor om varför och hur och varför igen tackar jag för mej. Stärkt av det trevliga paret går jag ytterligare en bit. Killen berättade för övrigt att det varit minusgrader inatt. Det förklarar varför jag frös. Den tänkta vilodagen slutade med ca 25 km vandring.Under dagen har det även regnat igen men det har slutat nu. I skogen där jag nu ligger är det bara blåsigt.

GPSen visar 104,78 km.


Av Jonas B - 12 april 2011 14:43

X 6187523

Y 1360086


Dagen började bra. Vaknade av att solen sken rakt in i vindskyddet och värmde mitt huvut som stack upp ur sovsäcken. En snabb titt på klockan visade att jag återigen sovit länge. Den var runt 1000 vill jag minnas. Jag hade funderat på att ta en vilodag alternativt bara 10 km idag då jag har fått ont i vaderna och även kännt lite i vänster knä samt höger fot. Själv tycker jag egentligen inte det är så konstigt efter 60 km på asfalt. Jag hade bara ett par km till Harlösa så jag tänkte att dit kan jag gå iaf. Det finns en liten lanthandel där jag handlar ny tonfisk, gulaschsoppa och en fanta. Sedan beger jag mej några hundra meter ner längs samma gata för att kika på en gammal BP-mack som en entusiast byggt upp till orgilan. Jag småpratar lite med mannen om lager och militäranläggningar som lagts ner på löpande band i Skåne.Detta pga att jag gått rakt igenom P7s övningsområde där det verkar vara full gång. Sedan kommer vi att tala om gårdagens bomb varpå han kilar iväg och hämtar skånska dagbladet där det mycket riktigt står en notis om "Falsk bomb vid veberöd" som fått polisen att både spärra av vägen och ta dit bombtekniker. Det visade sej vara en fyrverkeripjäs som nån tejpat fast mobilen och multimetern på. Det var nog ett dåligt skämt trots allt. När jag språkat klart med den hygglige mannen känner jag mej hyggligt fräsch ändå. Därför bestämmer jag mej för den där milen och när jag gått även den hittar jag en  lagom dunge att slå upp mitt tält i. Jag knallar in 150 m på en väg, tar av mej grejorna och sätter mej mot ett träd. Då slår det mej att klockan inte är mer än 1330 och jag funderar på vad jag ska ta mej för där mitt i ingenstans.Jag uträttar vissa behov och går vidare. Tankte egentligen bara leta upp ett trevligare ställe att spendera natten på men det har återigen blivit sådär väldigt platt och i stort sett bara åkrar. Detta gjorde att jag avverkade ytterligare 10 km innan jag hittade en hygglig plats i kansten på en hage där jag nu ligger. Vi får se hur kroppen känns imorgon.

GPSen visar 80,0 km.

Ovido - Quiz & Flashcards