Jonas B

Direktlänk till inlägg 12 april 2011

Dag 10 Vittsjö - Strömsnäsbruk

Av Jonas B - 12 april 2011 15:41

X 6269640

Y 1371494


Hade klockan ställd på 0800 imorse. När den ringde och jag vaknade hörde jag att ungarna som kom med sin familj till vandrarhemmet igår förde ett jävla liv. Jag blev irriterad och somnade om. Jag tror jag vaknade igen vid 1000. Klev då upp och tittade ut genom fönstret och såg att det  vra en strålande dag även idag. Det gjorde att jag ville komma iväg så fort som möjligt. De första stegen för dagen togs runt 1100. Det var ganska passande att gå den sista bilen till Markaryd en söndag. Det går vanligtvis en del tung trafik på väg 117 men idag var det väldigt lugnt och behagligt.

När jag går förbi barnvagnsfabriken i Emmaljunga finns en termometer som visar 18 C.

Lite senare går jag förbi en skyllt som säger Kronobergs län. Det betyder alltså att jag klarat av skåne och jag höjer armarna i triumf. Framme i Markaryd möts jag av vårklädda glassätande människor, det är en härlig syn. Jag går rakt igenom samhället till en restaurang som ska ligga i utkanten. Väl framme ser jag att den öppnar 1600. Lite sur vänder jag om och går mot centrum igen. Vid en mack ser jag en motorcyklist svänga in. Jag tänker att dom brukar ha koll på småvägar så jag frågar honom vad det finns för möjligheter att ta sej till Jönköping och samtidigt hålla sej från E4an. Den mycket trevlige äldre herren visar på sina kartor vart den sk riksettan går. Han upplyser mej även om att jag går åt fel håll. Jag förklarar att jag är på väl tillbaka för att äta. Han säger att det finns en restaurang inte långt från macken men han vet inte om den är öppen. Han säger att han ska åka och kolla åt mej så jag slipper gå i onödan om det är stängt. Det var öppet. Det blev thailändskt med vacker utsikt över sjön. När jag sedan går vidare visar GPSen en lite annan väg än rakt på riksettan. Jag tänker att den hittat nån kortare småväg. Den leter mej upp för några branta backar för att sedan komma till Hualtet. Jättemysigt ställe i skogen. Där frågar jag en dam om jag kan fylla på vatten. Vi samtalar ett bra tag och jag får visa hus camelbaken fungerar. När jag ska vidare springer hon efter ett par päron hon tycker jag ska ha. Gulligt tycker jag. Jag kommer strax ut på riksettan och går snart under E4an. Inte mycket trefik en söndag iaf. Det är såhär långt en trevlig väg som följer Lagan. Det är nån typ av turistväg. Nu är jag nån km från strömsnäsbruk och jag har fått upp tältet 2 meter från en bäck som porlar med ett sövande ljud. Från min plats har den ca 100 m innan den förenar sig med lagan.

GPSen visar 195,31 km.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jonas B - 14 juli 2011 02:53


  Måndag 11/7-11 102 dagar 2441,39 vandrade km   Ja jag är stolt!   Tack till: Alla som vet med sej att dom ska ha ett tack!    Det var allt för mej. ...

Av Jonas B - 20 juni 2011 17:55

X 6878082 Y 1566742   Vaknade och kände att det var fullkomligt omöjligt att komma upp. Jag var helt enkelt slut. När jag tänkte efter var det nog inte så konstigt då jag inte hade haft en vilodag på drygt två veckor. Somnade om och vaknade om ...

Av Jonas B - 20 juni 2011 17:33


X 6877644 Y 1566804   Vaknade tidigt då alla i familjen skulle till jobb/skola. Helena knackar och frågar om jag vill ha bacon till frukost. När jag klätt mej och kommer ut i köket finns allt jag behöver för att äta mej ordentligt mätt. Helena ...

Av Jonas B - 20 juni 2011 17:15

X 6851067 Y 1567837   Vaknade givetvis sent efter gårdagens festliga kväll. Stoppade i mej fatet med kladdkaka som jag fått kvällen innan och begav mej iväg. I Hudiksvall lunchade jag på pizza och träffade där en trevlig kille som jag samtala...

Av Jonas B - 20 juni 2011 16:46

X 6839906 Y 1564912   Jag sover ut ordentligt och släntrar mej inte upp förrän runt 11.30. Då passar paret på att duka fram en ordentlig frukost med allt gott man kan tänka sej, inklusive färskpressad apelsinjuice. Efter att den inmundigats t...

Ovido - Quiz & Flashcards