Jonas B

Direktlänk till inlägg 15 maj 2011

Dag 36 Grönsinka - Årsunda

Av Jonas B - 15 maj 2011 22:43

X 6710053

Y 1553845


Vaknade något tidigare även om det inte var något att skryta med. Jag visste att det var lång ödslig väg framför mej...och jag ser fram emot det. Efter bara 10-15 minuter lämnar jag dalarna och kommer istället in i gästrikland. Vägen går genom djupa skogar och jag ser inte ett hus eller en levande varelse. Men efter ett tag skymtar jag något mellan alla tusentals tallar, älg nummer två. Den här upptäckte dessutom jag innan den såg mej. Jag hade en god stund att iaktta den när den käkade i godan ro. Snart kommer det en vindpust som drar förbi mej och i riktning mot älgen och 1,5 sekunder senre tittar den upp och har upptäckt mej. Fascinerande! Vi tittar på varandra ett tag och vi undrar vem som ska ge sej. Det slutar såklart, som vi båda säkert vet, att den majestätiskt tr sina stora kliv och försvinner bland stammarna. Jag står några sekunder och njuter av detta möte innan jag går vidare. Sedan fortsätter denna oändliga men avslappnande tallskog. Det händer inte mycket och hux flux befinner jag mej i Årsunda. Klockan börjar närma sej 1930 så jag bestämmer mej för att gå igenom samhället och slåläger nånstans på andra sidan. Givetvis går jag förbi en pizzeria/pub. Jag tänker  att idag behöver jag faktiskt inte gå in. Märkligt nog befinner jag mej på just den pizzerian 1,5 minuter senare och beställer en kebabrulle och en stor stark. Dä börjar jag prata med två damer som sett mej tidigare på dagen. De tipsar om lite trevliga tältplatser nere vid sjön. När jag ätit klart och just håller på att hänga på mej vagnen och den ena frågar "vill du inte ligga under tak inatt då?" Jag tackar ja och det ångrar jag inte. Hon åker hem och byter bil och kommer och hämtar mej. Jag kommer hem till, vad jag tror, världens mest gästvänliga familj. Jag blir visad till "mitt rum", där har du duschen, handduk ligger där, har du något som behöver tvättas?, vill du äta något mer idag?

Mätt var jag så jag tackade nej.

En pilsner då?

Det kunde jag inte tacka nej till.

Kvällen spenderades således med Åse Och Janne. Vi tittade på en Phil Collins-konsert och pratade och hade det trevligt. Janne bjöd mej att ta för mej i hans välfyllda whiskyskpå. Han lärde mej tt och annat om drycken och hur den bör avnjutas.Sådär fortsatte det fram till 0300 då vi enades om att det nog var dags att sova. Jag kröp ner i nybäddad säng nyduschad ochkände mej mycket glad.

GPSen visar 851,41 km.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jonas B - 14 juli 2011 02:53


  Måndag 11/7-11 102 dagar 2441,39 vandrade km   Ja jag är stolt!   Tack till: Alla som vet med sej att dom ska ha ett tack!    Det var allt för mej. ...

Av Jonas B - 20 juni 2011 17:55

X 6878082 Y 1566742   Vaknade och kände att det var fullkomligt omöjligt att komma upp. Jag var helt enkelt slut. När jag tänkte efter var det nog inte så konstigt då jag inte hade haft en vilodag på drygt två veckor. Somnade om och vaknade om ...

Av Jonas B - 20 juni 2011 17:33


X 6877644 Y 1566804   Vaknade tidigt då alla i familjen skulle till jobb/skola. Helena knackar och frågar om jag vill ha bacon till frukost. När jag klätt mej och kommer ut i köket finns allt jag behöver för att äta mej ordentligt mätt. Helena ...

Av Jonas B - 20 juni 2011 17:15

X 6851067 Y 1567837   Vaknade givetvis sent efter gårdagens festliga kväll. Stoppade i mej fatet med kladdkaka som jag fått kvällen innan och begav mej iväg. I Hudiksvall lunchade jag på pizza och träffade där en trevlig kille som jag samtala...

Av Jonas B - 20 juni 2011 16:46

X 6839906 Y 1564912   Jag sover ut ordentligt och släntrar mej inte upp förrän runt 11.30. Då passar paret på att duka fram en ordentlig frukost med allt gott man kan tänka sej, inklusive färskpressad apelsinjuice. Efter att den inmundigats t...

Ovido - Quiz & Flashcards