Jonas B

Direktlänk till inlägg 2 maj 2011

Dag 24 Mariedamm - Vissboda

Av Jonas B - 2 maj 2011 00:47

X 6546531

Y 1456112


Klev upp runt 0930 och möttes av en strålande vacker vårmorgon. Prommenaden fortsatte att gå i ganska glesbebyggda områden och de hus som finns verkar till stor del vara sommarstugor. Det är behagligt att gå där och lyssna till fågelsången ackompanjerad av fågelsång. Ca 4 km innan jag når Rönneshytta stannar en bil som kommit bakifrån. Han frågar vad jag pysslar med och när jag berättat svänger han in på en liten avtagsväg för att inte hindra eventuell trafik. Väl där fortsatte vårt samtal minst en timme säkert mer. Det visade sej att han var en högst intressant person som själv hade lite äventyr bakom sej. Bl.a visade han på en karta och berättade om en cykeltur på 600 mil som gått genom Finland längs ryska gränsen upp i norr och över till Norge ocg tillbaka ner igen. Han och hans cykel hade vart i många av världens hörn. Mitt i alltihopa ringde en gammal klasskamrat till honom och hon hade bott i Aspa för länge sedan. Även hon och jag växlade några ord. Jag fick hennes nummer och ska höra av mej när jag är i Örebro. Killen föörklarar vidare att han är på väg till sina föräldrar i Rönneshytta för att äta. Innan vi skiljs åt växlar även vi nummer. Björn S heter han. Jag knallar vidare och ca 40 minuter senare på väg genom det lilla samhället kommer plötsligt Björn klivandes över en grind och med sej har han en låda innehållandes ägghalvor, prinskorv, skinka, potatissallad, köttbullar, sallad och crustad med kantarellstuvning. Den ger han mej och just då är han gud. Han har lite brådis tillbaka till sin middag så jag tackar och beger mej mot ICAt som finns där. Där köper jag mej en dajmstrut och avnjuter den utsökta maten i solskenet utanför.

Jag traskar vidare och når så småningom Åsbro. Där hade jag tänkt äta en pizza men pizzerian var stängd. Jag blir lite nedslagen av detta men tänker att det inte är mycket att göra åt. Jag knappar in Kumla på GPSen men tycker den verkar visa konstiga vägar. Jag stannar då och frågar en kille. Han förklarar bättre vägar och undrar lite vad jag gör. Jag förklarar och hans sambo/fru kommer också när hon hört att jag gått från Smygehuk. Dom är också väldigt trevliga och när jag förklarar min sorg över den stängda pizzerian skickar dom med mej 2 glasslådor med janssons frestelse, rödbetssallad, prinskorv, och köttbullar i den ena och sill och ägg i den andra och en flaska påskmust på det. bättre än vilken pizza som helst! Detta satte jag i mej nyss och blev så mätt att jag blev jättetrött. Nu blir det godnatt.

GPSen visar 567,06 km.  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jonas B - 14 juli 2011 02:53


  Måndag 11/7-11 102 dagar 2441,39 vandrade km   Ja jag är stolt!   Tack till: Alla som vet med sej att dom ska ha ett tack!    Det var allt för mej. ...

Av Jonas B - 20 juni 2011 17:55

X 6878082 Y 1566742   Vaknade och kände att det var fullkomligt omöjligt att komma upp. Jag var helt enkelt slut. När jag tänkte efter var det nog inte så konstigt då jag inte hade haft en vilodag på drygt två veckor. Somnade om och vaknade om ...

Av Jonas B - 20 juni 2011 17:33


X 6877644 Y 1566804   Vaknade tidigt då alla i familjen skulle till jobb/skola. Helena knackar och frågar om jag vill ha bacon till frukost. När jag klätt mej och kommer ut i köket finns allt jag behöver för att äta mej ordentligt mätt. Helena ...

Av Jonas B - 20 juni 2011 17:15

X 6851067 Y 1567837   Vaknade givetvis sent efter gårdagens festliga kväll. Stoppade i mej fatet med kladdkaka som jag fått kvällen innan och begav mej iväg. I Hudiksvall lunchade jag på pizza och träffade där en trevlig kille som jag samtala...

Av Jonas B - 20 juni 2011 16:46

X 6839906 Y 1564912   Jag sover ut ordentligt och släntrar mej inte upp förrän runt 11.30. Då passar paret på att duka fram en ordentlig frukost med allt gott man kan tänka sej, inklusive färskpressad apelsinjuice. Efter att den inmundigats t...

Ovido - Quiz & Flashcards