Jonas B

Av Jonas B - 15 maj 2011 23:53

X 6770821

Y 1572096

Segt att komma upp även idag. Efter bara en timme, vid första rasten, svänger en bil in på den lilla planen där jag sitter. Jag ser att det är mannen med hunden från igår. Nu har han med sej sin fruoch de är påväg till Söderhamn för att titta på en husvagn. De heter K-G och Kerstin. Han hämtar en kylväska och plockar upp 3 stora kexchoklad och 3 fanta och säger: Jag misstänkte att du skulle gå här någonstans. Vi sitter en stund och pratar och smaskar i oss det här. Bobbo får ett ben idag. Tillslut måste vi alla bege oss vidare. K-G vill ha mitt nummer då de eventuellt ska norrut i sommar.

Även idag är det mycket skog. Det är vakert väder men inte så varmt iluften.

Tillslut kommer jag fram till Axmarby. Där fyller jag på vatten och får veta att mannen med ryggsäcken bara ligger ca 30 minuter före mej. Det vore ju kul att hinna ikapp honom och höra vart hanär påväg.

Jag pressar mej fram en halvmil till och kommer till Axmar bruk. Jag knackar på ett hus för att höra mej för hur det ser ut vid havet och om det finns någon möjlighet att få upp tältet. Mannen upplyser mej om att det är tomter överallt där nere men att han ska visa mej en annan plats. Han följer mej till en trevlig damm i anslutning till en park. Där fick det bli.

GPSen visra 937,77 km.

Av Jonas B - 15 maj 2011 23:45

X 6753765

Y 1570405

Jättesegt att komma upp imorse. Dock sover jg väldigt bra på nätterna nu. När jag tillslut kommer upp bestämmer jag mej för att hoppa över frukosten och köpa mej något i det lilla samhället som ligger bara några km bort. När jag kommer dit visar de sej att den lilla affären inte har något färdigt. Istället blir jag tipsad om gatuköket bara några hundra meter därifrån. På väg från affären stannar en man och berättar att han sett mej igår vid min eld och sa att han var lite avundsjuk för det såg så skönt ut. Han ville ha mitt nummer och fick det. Sedan knallar jag bort till gatuköket. Där blir jag sittandes länge och pratar med en man som äter glass med sin hund, en piggelin til sej och en till Bobbo.

Tillslut får jag min frukost som nu har blivit en brunch bestående av en pizza såklart.

Annars består vägen mest av skog idag. Jag fyller vatten hos en man som berättar att det kom någon med en stor ryggsäck och bärandes på saker under armarna ett par timmar innan mej.

Tältet hamnar tillslut i skogen vid vattnet i Hamrångefjärden.

GPSen visar 912,07 km.

Av Jonas B - 15 maj 2011 23:30

X 6736334

Y 1575200

Jag kliver upp och får för andra dagen i rad sätta mej vid ett dukatfrukostbord. Lyx! Efter det försöker jag ta mej iväg så fort som möjligt.

Jag Knallar mot Valbo och de åker tillbaka tillSandviken för att hämta ut kapellet. Det tar inte lång stund innan de hinner ikapp mej och jag plockar ut allt ur vagnen, byter kapell och försöker pussla tillbaka allt på samma plats igen.Efter allt är på sin plats tar vi adjö.

Numera går jag med lindat vänsterben då jag har nåt som jag tror är benhinneinflammation. Jag smörjer också med voltaren samt äter voltaren.

När jag just kommit in i Gävle ringer Maria, som jag kommit i kontakt med via bloggen, och vill träffas. Jag förklarar vart jag är och hon beger sej åt mitt håll. Jag lägger mej och väntar i en park. Snart hittar hon mej och vi beger oss in mot stan för att käka någonting. En trevlig middag där vi sitter och samtalar om allt möjligt.Maria har dessutom vänligheten att bjuda mej på maten. Efter den tar vi sällskap ut ur stan åt det håll jag ska. Efter 20-25 minuter går vi åt varit håll. Jättetrevlig tjej som det var kul att träffa.

Jag går ytterligare några km och kommer till Hille där jag hittar en sjö där jag kan slå upp tältet. Det är en fin kväll och jag passar på att göra en liten brasa där jag ligger barfota och smuttar på en whisky.

GPSen visar 890,31 km.

Av Jonas B - 15 maj 2011 23:02

X 6722398

Y 1559497

Vaknade kl 0600 imorse av att de 5 hundvalparna som fanns i huset hadevaknat och skrek på uppmärksamhet. Jag hörde att någon var uppe och gav dom det edan blev det lite tystare. Jag somnar om och vaknar igen vid 0830 av att Åse ropar att frukosten är klar. Jag släpar mej upp och ut i köket där jag möts av  dukat bord med massa gott. När jag just satt mej för att äta ringer min telefon. Jag ursäktar mej för att svara. Det är mamma som undrar vart jag är. När jag svarar Årsunda säger hon " det är vi också". De har anlänt inatt och tänkt överaska mej. Föga anade de att jag sov skön säng inatt. De meddelar att de skulle åka en bit utanför Årsunda och vänta på mej. Jag återvänder till frukostbordet och äter mej ordentligt mätt. Sedan är det dags att ta farväl av familjen och Janne skjutsar mej tillbaka till pizzerian där jag blivit upplockad. Jag tackar för allt och säger hej då till Janne och börjar gå.

Nu har jag ett par stavar som jag fick av Janne och Åse. Det känns lite ovant att gå med men det ska nog gå att vänja sej med. Efter 30-40 minuter cyklar en man, som jag aldrig sett förut, ikapp mej och så säger han: Treriksröset var det va? Jag tror på dej! Sedan cyklar han vidare.

Snart ser jag husbilen i skogen. Där blir jag serverad kaffe och det är kul att se mamma och Tommy. De berättar hur de åkt runt och försökt hitta på tältet i skogarna inatt. Jag tar en ganska lång första rast. Vi ölägger upp dagen som så att de åker 5-6 km och väntar in mej. Jag traskar på och snart går jag på en väg som verkar gå rakt igenom en sjö. Det är vackert och jag kan inte låta bli att fundera på vad stugorna som ligger precis vid vattnet kan kosta. Sedan ser jag husbilen igen och det är dags för lunch, en ordentlig köttgryta med ris. Skönt att få mat serverat sådär och sitta vid dukat bord i solen. Nästa anhalt blir Sandviken där jag även ska hämta ut ett nytt kapell till vagnen. Mamma coh Tommy åker i förväg och får veta att posten redan stängt. Vi bestämmer att de får åka och hämta det imorgon istället.

Sista stoppet blir i Forsbacka. Där blir det lite kvällsmat och några öl.

GPSen visra 863,46 km.

Av Jonas B - 15 maj 2011 22:43

X 6710053

Y 1553845

Vaknade något tidigare även om det inte var något att skryta med. Jag visste att det var lång ödslig väg framför mej...och jag ser fram emot det. Efter bara 10-15 minuter lämnar jag dalarna och kommer istället in i gästrikland. Vägen går genom djupa skogar och jag ser inte ett hus eller en levande varelse. Men efter ett tag skymtar jag något mellan alla tusentals tallar, älg nummer två. Den här upptäckte dessutom jag innan den såg mej. Jag hade en god stund att iaktta den när den käkade i godan ro. Snart kommer det en vindpust som drar förbi mej och i riktning mot älgen och 1,5 sekunder senre tittar den upp och har upptäckt mej. Fascinerande! Vi tittar på varandra ett tag och vi undrar vem som ska ge sej. Det slutar såklart, som vi båda säkert vet, att den majestätiskt tr sina stora kliv och försvinner bland stammarna. Jag står några sekunder och njuter av detta möte innan jag går vidare. Sedan fortsätter denna oändliga men avslappnande tallskog. Det händer inte mycket och hux flux befinner jag mej i Årsunda. Klockan börjar närma sej 1930 så jag bestämmer mej för att gå igenom samhället och slåläger nånstans på andra sidan. Givetvis går jag förbi en pizzeria/pub. Jag tänker  att idag behöver jag faktiskt inte gå in. Märkligt nog befinner jag mej på just den pizzerian 1,5 minuter senare och beställer en kebabrulle och en stor stark. Dä börjar jag prata med två damer som sett mej tidigare på dagen. De tipsar om lite trevliga tältplatser nere vid sjön. När jag ätit klart och just håller på att hänga på mej vagnen och den ena frågar "vill du inte ligga under tak inatt då?" Jag tackar ja och det ångrar jag inte. Hon åker hem och byter bil och kommer och hämtar mej. Jag kommer hem till, vad jag tror, världens mest gästvänliga familj. Jag blir visad till "mitt rum", där har du duschen, handduk ligger där, har du något som behöver tvättas?, vill du äta något mer idag?

Mätt var jag så jag tackade nej.

En pilsner då?

Det kunde jag inte tacka nej till.

Kvällen spenderades således med Åse Och Janne. Vi tittade på en Phil Collins-konsert och pratade och hade det trevligt. Janne bjöd mej att ta för mej i hans välfyllda whiskyskpå. Han lärde mej tt och annat om drycken och hur den bör avnjutas.Sådär fortsatte det fram till 0300 då vi enades om att det nog var dags att sova. Jag kröp ner i nybäddad säng nyduschad ochkände mej mycket glad.

GPSen visar 851,41 km.

Av Jonas B - 15 maj 2011 22:29

X 6689044

Y 1540981

Imorse var det segt igen. Men efter att samtal från pappa som bara vile meddela att det var varmare väder på gång masade jag mej upp.Att det vart en kall natt fick jag bevis på då jag skulle göra frukost, det var is i vattenflaskan. Men det var tillräckligt varmt på morgonen för att jag skulle kunna fixa frukosten utan vantar och jacka på mej. Vid 1140 började dagens promenad. Efter ca en timme kom jag till Fors där ja passade på att fylla på lite i matförrådet. Sedan var det ut på 68an igen i riktning mot Horndal. Ungefär 3 km innan jag kommer dit möter jag en vit bil där föraren vinkar glatt. Jag vinkar tillbaka och knallar på men jag tyckte vinkningen var gladare än vanligt så jag kastar ett öga över axeln och ser att bilen har stannat och börjat backa. Jag går den till mötes och ser att det är Kent L som uppfattat att det var jag. Han har läst om mej i NA säger han. Det är alltid roligt att träffa honom då hans glada humör smittar. Han berättar att han åker till norrland emellanåt så vi kanske ses fler gånger. Vi tar adjö och jag fortsätter mot Horndal. Där traskar jag in på en pizzeria och ser till min förtjusning att de har alkoholtillstånd så idag blev det en kebabrulle och en mariestads. Förutom jag sitter det två herrar där som, om jag får gissa, spenderar det mesta av både sin tid och sina pengar på byns pizzahak. De frågar vad det är jag gör och sedan samtalar vi genom hela middagen. Trevliga gubbar.

Sedan fortsätter promenaden och jag har snart samhället bakom mej. Jag tar av mot Grönsinka och slipper från och med nu 68an. Istället är det en liten väg med lite trafik, mycket skog och lite trevliga sjöar att titta på.

GPSen visar 810,50 km.

Av Jonas B - 15 maj 2011 22:16

X 6674048

Y 1525758

Det var en kall natt men som tur var hade jag trotsat latheten och tråcklat i den tunna sovsäcken också. Jag frös ingenting. Istället vaknade jag blöt av svett då morgonsolen bestämt sej för att titta fram. En dam stod och ropade försiktigt och väckte mej. Hon ville försäkra sej om att inget hänt (varför det nu skulle ha gjort det). Tanken var ju god iaf. Hur som helst var det ändå dags att kliva upp, klockan var redan för sent. Jag rev tältet och bestämde mej för frukost i Norberg eftersom jag ändå var så nära. Jag gick först till café kakan och satte i mej svå smörgåsar och en kopp kaffe. Där fanns även en dator att låna vilket jag gjorde och tittade lite vägar. Jag tror klockan redan var runt 1230 när jag gick därifrån och jag kom inte så långt. Närmare bestämt bara rakt över torget och in på Elsa Anderssons konditori som jag lovat pappa att besöka. Där blev det rabarberpaj och en kopp kaffe till. Det smakade mycket bra. Sedan styrde jag stegen mot 68an igen. Idag var den bra att gå på då just den sträckan håller på att byggas om för att bli sk mötesfri väg men det är inte klart än vilket innebär att den bara är väldigt bred. Så småningom traskar jag in i Avesta och därmed dalarna.  Där blir det lunch (pizza) och efter det tänkte jag besöka Haglöfs outlet som finns här. Jag insåg dock att jag var för sen och inte skulle hinna dit till 1800när dom stängde. Istället traskade jag ut ur staden och begav mej mot Fors. Med lite hjälp hittade jag en trevlig väg dit via Hyttbäcken vilket gjorde att jag slapp 68an som tydligen ska vara väldigt smal och krokig på den här sidan Avesta.

Den här natten blir också kall.

GPSen visar 780,67 km.

Av Jonas B - 15 maj 2011 21:13

X 6659770

Y 1505764

Nattens sömn var inget vidare, min proctagia fugax (google it) gjorde sej påmind. När klockan ringde var jag helt slut och det Kändes omöjligt att ta sej upp. Dessutom var det kallt vilket inte gjorde mej mer motiverad. Efter att ha lyssnat på jag vet inte hur många snoozningar tvingade jag mej upp 1,5 timme efter första rigningen. Jag klädde mej fort och började med morgonbestyren. Det var så kallt att jag tappade känseln i händerna när jag tog ner tältet. vid 1130 tog jag de första stegen med mössa, vantar och jacka på. Efter 20 minuter tutar någon oc n välbekant bil kör om mej. Det är pappa som kom med en present som han glömt lämna under helgen. Det är en gammal rysk kikare i väldigt litet och behändigt format. Kul då det var något jag tänkt köpa själv men som aldrig blev av. Han hade även ett paket varma koppen och en pastasås. Vi pratar en stund men det är för kallt för att stå still så vi skiljs snart åt. Kul att han "kikade" förbi.

Efter det händer det inte mycket förrän jag precis är på väg in i Fagersta. Ytterligare ett tut men den här gången från en obekant lastbil. Den svänge av och stannar och ut hoppar Jonas S, en bekant. Vi pratar lite om ditt och datt och jag passar på att fråga om det finns någon skomakare eller skräddare i Fagersta. Remmarna som håller ringarna på dragbältet håller nämligen på att gå av. Han är inte säker men lovar att kolla på datorn när han kommer till jobbet. Efter ett tag ramlar det in ett SMS som upplyser mej om att Roberts skomakeri ska finnas på Järnvägsgatan 18. Jag styr stegen dit men hittar inget och även telefonnummret hat upphört. Istället blir jag tipsad av en dam om en hemslöjdsbutik somligger en bit ner på samma gata. Där åtgärdas problemet och på frågan vad det kostar svarar hon att de sponsrar med det.Sedan blir det dags för mat. Idag blev det pizzabolaget. Npgra grabbar arbetar på pizzerian. De frågar om jag cyklar och när jag förklarar att jag går blir de väldigt intresserade. En smiter iväg och ringer till sin kusin som jobbar på någon tidning. De vill även fotograferas med mej och maten år ja rabatt på.Jag säger adjö till de trevliga killarna och beger mej mot Norberg. Jag tar den gamla vägen som är kortare och mindre. Den är strax över 11 km och går genom bra skog. Ganska skönt avbrott mot de större vägarna.